Menu Zamknij

5 Prostych Faktów o Niebieskim Świetle

Każdy szanowany „biohacker” doskonale zdaje sobie sprawę, że niebieskie światło szkodzi i zaburza sen. Jeśli więc widzisz gościa z pomarańczowymi okularami na nosie, nie jest to „najnowszy krzyk mody”. 😆

Lecz zwyczajne dbanie o wysoki poziom melatoniny i dobrej jakości sen…

Zrealizowałem również film w tym temacie, do którego zapraszam Cię na YouTube.

1) Czym Właściwie Jest Niebieskie Światło?

Światło słoneczne widzialne jest promieniowaniem elektromagnetycznym, które, aby było widzialne, musi mieścić się w przedziale długości fali od 380 nanometrów do 780 nanometrów. 

Zwierzęta ten zakres mogą mieć nieco, większy lub mniejszy w zależności od tego, jakie jest to zwierzę… 

Spektrum światła widzialnego rozszczepia się na takie kolory jak: fioletowy, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy i czerwony. 🌈

Widzialne światło niebieskie o przedziale długości fali od 436 nanometrów do 495 nanometrów występuje również w świetle słonecznym. 

Natomiast jego natężenie znacząco różni się w zależności od pory dnia.  

Rano temperatura światła jest ciepła i wynosi ok. 2 000 Kelwinów. Potem barwa zaczyna przechodzić w neutralną ok. 3 000- 4 000 Kelwinów, aż po barwę zimną do 10 000 Kelwinów. 

Światło niebieskie zaliczamy właśnie do barwy zimnej o wysokiej liczbie Kelwinów. 

2) Jak Melatonina Reguluje Sen?

Wbrew powszechnie obowiązującemu mitowi, serotonina tylko w minimalnym stopniu jest produkowana przez szyszynkę (ok 5%), a pozostałe 95% jest wytwarzane w komórkach błony śluzowej, w ściankach jelita.

Pod wpływem światła widzialnego, światłoczułe receptory zwane melanopsynami znajdujące się w siatkówce oka, zawiadamiają układ nerwowy, który przekazuje informację dalej do szyszynki, która reguluje rytm około dobowy.

WAŻNE! Melanopsyna reaguje z określoną częstotliwością światła widzialnego i jest nią właśnie światło niebieskie!

Ów sławetna szyszynka wraz z nadchodzącym zmierzchem (i zmniejszającym się światłem), syntezuje (zamienia) serotoninę w melatoninę.

Melatonina jest nazywana hormonem snu, pod wpływem której stajemy się senni, aż wreszcie zasypiamy. Nie muszę raczej mówić, jak istotną rolę odgrywa sen dla naszego zdrowia, regeneracji, energii i samopoczucia, prawda?

Jak poziom melatoniny zmienił się na przestrzeni stulecia, ciekawie obrazuje ta rysunkowa bajeczka. 😁

3) Co Emituje Niebieskie Światło?

Obecnie wszystkie ekrany urządzeń elektrycznych są budowane na technologii LED (Light Emitting Diode).

Używa się trzy różnokolorowe diody – czerwoną, zieloną i niebieską (Red, Green, Blue, czyli RGB) w jednym emiterze, tworzącym piksel. Kombinacja tych trzech kolorów pozwala uzyskać miliony różnorakich barw, z białą włącznie (do tego o różnej temperaturze barwowej).

Nas interesuje najbardziej światło niebieskie, które niestety jest nieodzownym elementem palety barw… i które jest inhibitorem melatoniny. Czyli inaczej mówiąc, spowalnia lub całkowicie powstrzymuje określoną reakcję. 

A więc do przedmiotów, które emitują toksyczne, światło niebieskie zaliczamy:

  • urządzenia cyfrowe
  • energooszczędne oświetlenie
  • monitory LCD/LED
  • komputery i laptopy
  • smartfony i tablety
  • różne wyświetlacze
  • i wszelakie diody

Do zaburzeń snu najczęściej dochodzi, kiedy wystawiamy się na działanie światła niebieskiego do 2-3 godzin przed snem. Czyli zbyt mocne światła w pomieszczeniach, wieczorne oglądanie telewizji lub granie w gry na komputerze oraz przeglądanie smartfona tuż przed snem.

Gdy światło niebieskie wieczorem dochodzi do twoich oczu, Twój mózg mówi:

EEEEJ!!! Człowieku!!! Pobudka!!! Mamy środek dnia!!! Jest godzina 12.00, wstawaj! Ruszaj dupę z łóżka! Nie ma spania!!!

Twój mózg

4) Jakie Są Zagrożenia Płynące Ze Strony Światła Niebieskiego?

Nie oszukujmy się… światło niebieskie jest wszędzie, tak samo jak powszechny dostęp do informacji jest wszechobecny.

Ma to swoje kolosalne plusy i minusy…

Wiedza rządzi światem i ten, kto się nie rozwija, zostaje w tyle… Tyle że sama wiedza nie wystarczy, bo trzeba ją jeszcze umiejętnie wykorzystać.

Tak samo, jak umiejętnie należy korzystać z urządzeń, które tę wiedzę nam zapewniają, bo inaczej możemy nabawić się takich problemów jak:

  • zmęczenie,
  • bóle głowy,
  • migreny,
  • obniżona odporność na stres,
  • zaburzenia nastroju,
  • depresja,
  • problemy z koncentracją,
  • problemy hormonalne,
  • problemy ze snem,
  • nadmierna masa ciała

Światło które emitują te urządzenia, sprawia, że jesteśmy przebodźcowani, pojawiają się problemy z koncentracją, możemy czuć niepokój, rozdrażnienie, a nasze oczy zaczynają się psuć i w skrajnych przypadkach może to do zwyrodnienia plamki żółtej – nieuleczalnej choroba, która powoduje znaczącą utratę zdolności widzenia.

Jednak największym problemem nie jest światło, które emitują te lampy, ale pora, o której z nich korzystamy.

5) Jak Dokładnie Działają Okulary Blokujące Niebieskie Światło?

To oczywiste!

Po prostu blokują częstotliwość światła widzialnego w przedziale długości fali 436 nanometrów do 495 nanometrów, tym samym regulując rytm okołodobowy.

Na przykład okulary firmy Owleye miały następujące wyniki testów pomiarowych:

Postanowiłem więc osobiście to sprawdzić i przez 7 dni używałem okularów blokujących niebieskie światło według zaleceń producenta, oraz mierzyłem jakość swojego snu na aplikacji Sleep Cycle.

Musiałem dokładnie sprawdzić, jak to wygląda w praktyce, a oto wyniki moich obserwacji:

Są to wyniki z pierwszych 4 dni eksperymentu.

Na czerwono zaznaczyłem głęboką fazę snu, tą najbardziej regeneracyjną… Jak widać na załączonym obrazku, z każdym dniem, ilość faz głębokich lub ich długość zwiększała się.

W 1 dniu miałem tylko 2 fazy głębokiego snu.

W dniu 2, były to już 3 fazy…

W 3 dniu wart zaznaczenia jest fakt, długości głębokiego snu, między godziną 2, a 3 w nocy!

Natomiast już w 4 dniu, miałem aż 4 fazy głębokiego snu!

Całkiem nieźle! 😮

Bardzo dobrze również wyszły wyniki testów odnośnie czasu zasypiania:

Średnia długość zasypiania to 9 minut, co jest dla mnie bardzo dobrym wynikiem!

Jeśli więc chcesz poprawić jakość snu i jesteś zainteresowany okularami, polecam firmę Owleye.

Wpisując kod rabatowy:

moc5

Na stronie, znajdującym się pod tym linkiem, otrzymujesz 5% rabatu.

Ty otrzymujesz produkt dobrej jakości, który Cię wspiera, a ja otrzymuję drobną prowizję, dzięki której mogę przygotowywać coraz lepsze treści na kanale YouTube i tym blogu.

Dziękuję. 🙏

Niech Głęboki sen będzie z Tobą! 😎

1 komentarz

  1. Pingback:17 Sposobów na Idealny Sen -

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

DOWIEDZ SIĘ JAK MIEĆ WIĘCEJ ENERGII !
Zapisz się do Newslettera i otrzymuj najlepsze informacje o ENERGII !
Szanuję Twoją prywatność. Twoje dane są bezpiecznie przechowywane i nie będą nigdzie udostępniane.
Don't miss out. Subscribe today.
×
×
WordPress Popup